onsdag den 27. april 2011

Over bjerge, gennem dale

Vores sidste tid i Nepal løber afsted lige nu og vi får slet ikke opdateret særlig meget herinde. I begyndelsen af april var vi en uges tid i Pokhara – en by hvorfra mange tager på trekking. Vi havde hjemmefra planlagt turen gennem et trekking-firma som derfor sørgede for alt det praktiske. Undervejs derhen stod vi af bussen før alle andre og raftede noget af vejen, hvorefter vi tog den offentlige bus resten af vejen. Da det var fredag var alle busserne fuldstændig proppede og vi måtte derfor sidde 3 timer på taget af bussen, hvor det virkelig gjaldt om at holde fast gennem de mange hårnålesving – en virkelig sjov oplevelse!
Efter en dags afslapning i Pokhara, hvor vi både så et utrolig smukt vandfald og en fugtig hule, men også endte på politistationen tog vi søndag morgen afsted på en 5-dages trekkingtur i Annapurnas smukke bjerge. Vi havde en skøn, men til tider meget hård tur da første dag bl.a. bestod af 3300 trin stejlt op ad. Naturen var  til gengæld helt vidunderlig og det var fantastisk at tilbringe al den tid i så smuk en natur. Vi havde vejret med os det meste af tiden, men fik dog alligevel en lille skyller hver dag. Efter turen tilbragte vi endnu en afslappende dag i Pokhara, hvor vi var ude at sejle på søen Phewa. En fantastisk uge i Nepals smukke natur som I kan få et lille indblik i gennem de følgende billeder. Hjemturen endte også med at blive noget af en oplevelse. Den bustur som egentlig bare skulle vare 6 timer endte med at tage 14, da vores bus efter 4 timer ikke kunne køre mere og vi måtte holde ind på en rasteplads. Her kom en ung dreng kom og skilte hele førerhuset ad og rensede de forskellige dele med en lyserød tandbørste - det tog 6 timer! Derefter kunne vi køre videre igen, men lykken var kort, da bussen efter 15 min igen gik i stå. Da besluttede vi os for at stoppe en offentlig bus der kom forbi og hoppede på den i stedet. Aldrig før har vi stået så tæt i en bus, men vi kom hjem. :)

På toppen af bussen på vej til Pokhara

Det smukke vandfald i Pokhara - Devi's Fall

Så er vi på trekking - i baggrunden ses vores bærer med vores kæmpe rygsæk, jakker, soveposer og sin egen taske :)

Et lille udsnit af de 3300 trin - pyha :)

Solopgang over bjergene - virkelig smukt!

Det var en kold fornøjelse! :)

Annapurna South

Der var rhododendron i massevis!

Black Tea som vi drak flere gange dagligt

Fishtail

Sejltur på Phewa søen i Pokhara

Så blev det nepalesisk nytår - velkommen i år 2068!

Førerhuset der er splittet op. :)

Bemærk manden i den grønne trøje bruger en lyserød tandbørste! :)

Noget af den lange ventetid blev brugt på 7-kabale :)

1. Hej Piger!
    Hvor ser det spændende ud - I får da rigtig oplevet på livet løs! Er ret imponeret over, at I turde sidde på bustaget. Det må have været temmelig sindssygt... :) Simpelthen SÅ skægt at læse beskrivelsen af, hvordan bussen gik i stykker og den langsomme process med at få den "lavet" igen. Man skulle tro, at I var i Afrika, det ville nemlig være en rigtig typisk oplevelse her i Tanzania! hehe.. Men godt at høre, at I tøser får stillet jer eventyrlyst lidt og har det godt begge to. Glæder mig til vi ses til sommer.
    Mette

2. Hej Mette!
    Vi har kun 2 dage tilbage her i Nepal inden vi rejser til Indien på søndag, så det er rigtig spændende!
    Hvor sjovt, at det foregår på samme måde i Afrika. :)
    Glæder mig virkelig også til at se dig til sommer og høre en masse mere om alt det du oplever. :)
    Ha' det rigtig godt og pas på dig selv. :)