lørdag den 14. maj 2011

Under en strålende sol!

I dag siger kalenderen d. 14. maj 2011, hvilket betyder at i morgen er vores sidste dag i Indien og at vi om kun to dage vender hjem til lille, skønne Danmark! Det betyder også at vores tre måneder lange eventyr er ved at være slut, og hvor har det været spændende! Vi har haft utroligt mange gode oplevelser og fået skabt en fantastisk masse dejlige minder, og vi føler os virkeligt privilegerede. Nu glæder vi os til at komme hjem til vores skønne familier og venner i Danmark! Men inden vi vender snuden hjemad skal I da lige have en lille opdatering på hvad vi har foretaget os de sidste to uger, hvor vi har været i Indien.

Vi tilbragte de første 10 dage i Goa, hvor den stod på en rigtig lækker badeferie. Der var pool på vores hotel og vi boede 1 km fra den flotte strand Palolem Beach. Herfra tog vi også ud og sejlede to gange, og den ene gang var vi så heldige at se delfiner! Ellers brugte vi bare tiden på at slappe af og ligge i solen, og når det blev for varmt, flygtede vi til vores dejligt afkølede hytte. Alt i alt var det nogle rigtigt skønne dage, hvor vi lige kom ned i gear igen efter travlheden den sidste tid i Nepal! I kan få et lille indtryk af det hele på billederne her:

I onsdags ankom vi så til Delhi, hvor der – utroligt nok – er endnu varmere, end der var i det sydlige Goa. Her har vi leget turister et par dage og har fået set nogle af de flotte bygninger og monumenter, som byen er kendt for. Det er dog lidt svært at holde varmen ud alt for længe, så her har vi også fået set vores hotel godt indefra. Delhi er ret kaotisk og overvældende, men vi er heldigvis lidt hærdede fra vores tid i Nepal. Dog synes vi det er værre her i Delhi, og det er nok ikke en by, vi lige drømmer om at skulle besøge igen en anden gang. Men vi har vist også fået set størstedelen af de ting, der er at se her. Her kan I også se lidt af det:

India Gate

Ved Purana Qila - et gammelt fort

Purana Qila

og igen.. :)

Humayuns Tomb - et kæmpe mausoleum

Baha'i templet som er formet som en lotusblomst

Fredagsmoskeen Jama Mashid - Indiens største moské

Og benene skulle være dækkede så vi lånte nogle skønne dragter.. :)

I morgen tager vi den lange tur til Agra (turen tager 4,5 timer fra vores hotel!), hvor vi bl.a. skal se det smukke Taj Mahal. Bagefter bliver vi kørt til lufthavnen og efter nogle timers ventetid der påbegynder vi vores 14-timer lange hjemrejse. Hvis der er internet i lufthavnen, lægger vi måske lidt billeder op fra dagen i morgen, men ellers vil vi bare sige: See you, Denmark! Vi glæder os J

torsdag den 5. maj 2011

Påske i Nepal

Der skete rigtig meget den sidste tid vi var i Nepal, så nu kommer der lige en opdatering på den sidste halvanden uges oplevelser! Skærtorsdag blev dagen, hvor alle de indsamlede penge blev til glæde for kvinderne og børnene. Vi havde snakket med Josephine om hvordan pengene bedst kunne bruges og besluttet, at de skulle gå til tre ting: en del af pengene skulle bruges på nye sko, skoletasker eller skoleuniformer til børnene. De er lige startet på et nyt skoleår og mange havde hårdt brug for disse ting. Det blev ordnet sådan, at hver mor kunne ønske hvad hendes børn skulle have inden for et vist beløb. To af kvinderne tog så ud og købte det hele onsdag, og torsdag delte vi så gaverne ud. Det var en dejlig oplevelse! Børnene var begejstrede for at få en gave og alle mødrene var meget taknemlige. Vi vil rigtigt gerne bringe al deres taknemlighed videre til jer og har også lovet Josephine at takke jer for hende! Jeres gaver er til stor hjælp herovre.

Den anden ting pengene skulle gå til, var nogle 'scholarships'. Josephine vil rigtigt gerne opmuntre børnene til at gøre en god indsats i skolen, så de kan få en god uddannelse senere hen. En måde at gøre det på, er at give en slags præmie til de børn, der klarer sig bedst i skolen. På den måde får børnene motivation til at studere og familierne får lidt ekstra penge at klare sig for i dagligdagen. Så det er en del af pengene også gået til, og disse blev også uddelt torsdag.
Resten af pengene er gået til en 'Medical Fund'. Der er mange, der har brug for at komme til lægen med større eller mindre ting, men som lader være, fordi de ikke har råd til at betale regningen. TouchNature hjælper dem af og til, når det er virkeligt nødvendigt, men kan langt fra hjælpe alle. Derfor valgte vi at en del af gaven skulle gå til det. Når nogle trænger til lægehjælp, men ikke har råd til det, kan de komme og få regningen betalt for de penge, I har givet. De har lovet os at vi vil få besked, når nogle af pengene bliver brugt, så vi og I kan følge med i, hvem der får gavn af pengene.

Langfredag havde alle på fabrikken fri. I Nepal er der ikke ferie i påsken, da det er et hinduistisk land, men i TouchNature fejrer de både jul og påske og har i disse anledninger en ekstra fridag :) Vi brugte dagen på at få set det gamle kongepalads i Patan (den by, vi bor i) og på at få købt de sidste souvenirs. Det var en rigtigt hyggelig og afslappende dag. Skønt! :)

Lørdag tog vi til nepalesisk gudstjeneste i den kirke, de tre unge piger på kontoret kommer i. Det var en utrolig dejlig oplevelse og vi blev taget rigtig godt i mod. Vi følte os virkelig velkomne! Da gudstjenesten var slut spiste vi alle nepalesisk mad sammen inden vi om eftermiddagen skulle ud og evangelisere rundt i byen. Vi havde været meget spændt på helt hvad dette gik ud på da vi jo ikke havde de store muligheder for at kommunikere med dem vi mødte. Men vi kom i en rigtig god gruppe som havde planlagt det hele og vi skulle egentlig bare følge med. De havde taget nogle musikinstrumenter og deres sangbøger med og så gik vi hen og satte os i en park, hvor vi sang lovsange. Da de nysgerrige så kom og lyttede fik de en lille folder med påskens budskab. Da vi var færdige tog vi med Laxmi hjem og så hvor hun boede. Der fik vi også set lidt Bollywood TV, som er det de mest ser herovre. Alt i alt en rigtig dejlig dag!

Søndag var vi til påskegudstjeneste i Patan Church. Det var rigtig festligt – ikke mindst fordi folk i denne kirke kommer fra så mange forskellige kirkesammenhænge og derfor har mange forskellige måder at lovprise på. Efter gudstjenesten besøgte vi et børnehjem, hvor der kun bor piger og hvor alle kommer til gudstjeneste i Patan Church om søndagen. Kvinden, der bestyrer hjemmet, havde været i Randers i november, da hendes kæreste er på bibelskole i Mariager, så det var ret sjovt at snakke med hende. Igen havde vi en helt fantastisk dag. Vi fik lov til at deltage i deres påsketraditioner, og det var super hyggeligt. Efter frokost fik alle pigerne malet deres ansigter og vi fik lov at udleve vores kreative sider, da flere af dem gerne ville have os til at male dem. Det var rigtig sjov og farverigt. Derefter gik alle pigerne indenfor, mens vi hjalp til med at gemme to store skåle med påskeæg i deres forhave. Det var ret svært at finde gemmesteder til sidst :) Derefter kom de alle ud på æggejagt og det var skønt at se, hvor meget de elskede det og gik op i det! Da stort set alle æggene var fundet satte vi os i en rundkreds og legede hviskeleg, frugtsalat mm. Sidst på eftermiddagen satte vi os så ind i dagligstuen og pigerne viste os forskellige danse og sang nogle flotte sange for os. Det var virkeligt hyggeligt og så dejligt at se, hvor godt alle disse piger havde det sammen. :)

Mandag fik vi langt om længe vores indiske visum efter at have besøgt den indiske ambassade 4 gange og ventet i rigtig mange timer, så det var virkelig dejligt endelig at få styr på det. :) Sidst på eftermiddagen tog vi igen ud til børnehjemmet, da vi skulle aflevere noget tøj vi ikke behøvede at have med videre, men også fordi vi havde lovet at komme og vise pigerne, hvordan man laver danske frikadeller. Eftersom fars ikke lige helt er det samme herovre som derhjemme og at pigerne er vant til meget stærkt mad er vi lidt usikre på hvor stor en succes det blev. I hvert fald var der en af pigerne der bagefter spurgte os om vi ikke havde krydderier i Danmark. :) Men vi havde det rigtig hyggeligt sammen, nogle af pigerne lærte os lidt nepalesisk og vi fik en stak tegninger fra de små piger. :)

Resten af ugen gik stille og roligt og vi fik taget afsked med alle de dejlige mennesker på fabrikken. Det var faktisk rigtig trist tage derfra fredag eftermiddag og sige farvel til dem alle, men vi er taknemmelig for alt hvad vi har fået lov at opleve på fabrikken. Det har virkelig været berigende på alle måder og vi håber på at møde nogle af dem igen på et senere tidspunkt. :)
Nu er vores tid i Nepal så forbi og vi er ankommet til Goa i Indien. Her står den bare på badeferie og afslapning og det er rigtigt lækkert! Vi har ikke planer om at vende hjem lige så blege som vi tog afsted :) Vi håber I alle sammen har det rigtig godt i dejlige Danmark og vi glæder os til at komme hjem til jer om ikke så længe!

onsdag den 27. april 2011

Over bjerge, gennem dale

Vores sidste tid i Nepal løber afsted lige nu og vi får slet ikke opdateret særlig meget herinde. I begyndelsen af april var vi en uges tid i Pokhara – en by hvorfra mange tager på trekking. Vi havde hjemmefra planlagt turen gennem et trekking-firma som derfor sørgede for alt det praktiske. Undervejs derhen stod vi af bussen før alle andre og raftede noget af vejen, hvorefter vi tog den offentlige bus resten af vejen. Da det var fredag var alle busserne fuldstændig proppede og vi måtte derfor sidde 3 timer på taget af bussen, hvor det virkelig gjaldt om at holde fast gennem de mange hårnålesving – en virkelig sjov oplevelse!
Efter en dags afslapning i Pokhara, hvor vi både så et utrolig smukt vandfald og en fugtig hule, men også endte på politistationen tog vi søndag morgen afsted på en 5-dages trekkingtur i Annapurnas smukke bjerge. Vi havde en skøn, men til tider meget hård tur da første dag bl.a. bestod af 3300 trin stejlt op ad. Naturen var  til gengæld helt vidunderlig og det var fantastisk at tilbringe al den tid i så smuk en natur. Vi havde vejret med os det meste af tiden, men fik dog alligevel en lille skyller hver dag. Efter turen tilbragte vi endnu en afslappende dag i Pokhara, hvor vi var ude at sejle på søen Phewa. En fantastisk uge i Nepals smukke natur som I kan få et lille indblik i gennem de følgende billeder. Hjemturen endte også med at blive noget af en oplevelse. Den bustur som egentlig bare skulle vare 6 timer endte med at tage 14, da vores bus efter 4 timer ikke kunne køre mere og vi måtte holde ind på en rasteplads. Her kom en ung dreng kom og skilte hele førerhuset ad og rensede de forskellige dele med en lyserød tandbørste - det tog 6 timer! Derefter kunne vi køre videre igen, men lykken var kort, da bussen efter 15 min igen gik i stå. Da besluttede vi os for at stoppe en offentlig bus der kom forbi og hoppede på den i stedet. Aldrig før har vi stået så tæt i en bus, men vi kom hjem. :)

På toppen af bussen på vej til Pokhara

Det smukke vandfald i Pokhara - Devi's Fall

Så er vi på trekking - i baggrunden ses vores bærer med vores kæmpe rygsæk, jakker, soveposer og sin egen taske :)

Et lille udsnit af de 3300 trin - pyha :)

Solopgang over bjergene - virkelig smukt!

Det var en kold fornøjelse! :)

Annapurna South

Der var rhododendron i massevis!

Black Tea som vi drak flere gange dagligt

Fishtail

Sejltur på Phewa søen i Pokhara

Så blev det nepalesisk nytår - velkommen i år 2068!

Førerhuset der er splittet op. :)

Bemærk manden i den grønne trøje bruger en lyserød tandbørste! :)

Noget af den lange ventetid blev brugt på 7-kabale :)